
" In absolute or relative terms? How framing prices affects the consumer price sensitivity of health plan choice," " In Absolute or Relative Terms? How Framing Prices Affects the Consumer Price Sensitivity of Health Plan Choice,"ģ04, RWI - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung, Ruhr-University Bochum, TU Dortmund University, University of Duisburg-Essen.
#Krankenkasse wechsel free
" Introducing risk adjustment and free health plan choice in employer-based health insurance: Evidence from Germany,"Ħ82, RWI - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung, Ruhr-University Bochum, TU Dortmund University, University of Duisburg-Essen. VfS Annual Conference 2017 (Vienna): Alternative Structures for Money and Bankingġ68121, Verein für Socialpolitik / German Economic Association. " Introducing Risk Adjustment and Free Health Plan Choice in Employer-Based Health Insurance: Evidence from Germany,"ġ0870, Institute of Labor Economics (IZA).

Im Hinblick auf die Inanspruchnahme von Leistungen des Gesundheitssystems sind die Ergebnisse nicht eindeutig: Während mit steigender stationärer Inanspruchnahme die Wahrscheinlichkeit eines Kassenwechsels abnimmt, zeigt sich für die ambulante Inanspruchnahme ein positiver Einfluss.

Ältere Menschen wechseln hingegen weniger häufig die Krankenkasse. Einen positiven Einfluss auf die Wechselwahrscheinlichkeit hat auch das Erwerbseinkommen, allerdings nur bis zur Höhe der Beitragsbemessungsgrenze. Eine Steigerung des Beitragssatzes um einen Prozentpunkt erhöht die Wahrscheinlichkeit eines Wechsels im Durchschnitt um 4 Prozentpunkte. Dabei zeigt sich, dass der Beitragssatz die entscheidende Determinante ist.

In diesem Beitrag werden die Determinanten des Kassenwechsels mit Daten des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) analysiert. Vorliegende Studien deuten darauf hin, dass Kassenwechsler im Durchschnitt bessere Risiken sind. Die aktuelle Diskussion über den Risikostrukturausgleich (RSA) zwischen den Gesetzlichen Krankenkassen konzentriert sich auf die Frage, ob zusätzlich Morbiditätsmerkmale berücksichtigt werden sollen. Thus, it is not clear whether changers are the better risks. Regarding to the RSA debate the results are not clear: While the extent of utilization of the stationary medical care system has a negative impact on the probability of changing we find a positive effect of ambulant utilization. The probability is also positively effected by earnings up to the assessable income limit but decreasing with age. A one percent change in the contribution rate will increase the probability of change by four percent. We find that the contribution rate is the most important determinant. Using data drawn from the German Socio-Economic Panel Study (GSOEP) we analyze why German employees change their sickness fund. It has been showed that employees who change their sickness funds are better risks and thus shift the morbidity structure in advantage to the funds they change to. It is currently intensively discussed whether the system of risk structure adjustment (RSA) among German statutory sickness funds should be supplemented by morbidity indicators.
